Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Wie op zoek is naar originele ideeën om de godsdiensthoek een schooljaar lang op een waardevolle manier te verrijken, vindt heel wat bruikbare ideeën in dit leermiddel. Door van de godsdiensthoek een betekenisvolle plaats in de klas te maken, kunt u een antwoord bieden aan de almaar grotere diversiteit aan belevingen in uw klasgroep. Daarom stellen we eerst enkele sleutelvragen centraal waarover gereflecteerd kan worden. Daarna volgen concreet uitgewerkte voorbeelden en tips om met met jonge en oudere kinderen aan de slag te gaan. We vertrekken daarbij van vijf universele basissymbolen: het raam als kijk op de wereld, doeken met vele mogelijkheden, schelpen voor verwondering en bewondering, touwen als houvast en handen die uitnodigen. Op die manier kunt u van de godsdiensthoek een mooie en waardevolle plaats binnen het klasgebeuren maken, een weerspiegeling van wat er leeft in de klasgroep.
Catechese ; basisonderwijs ; didactiek --- Catechese ; kleuteronderwijs --- Didactics of religion --- Didactic strategies --- Kindergarten --- Primary education --- leermiddelen --- bidden --- Kerkelijk jaar --- godsdienst --- Didactiek --- 478.6 --- didactiek --- hoekenwerk --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Choose an application
Sabine Wassenberg is al tien jaar lang filosofiejuf op multiculturele basisscholen in Amsterdam-West. Ze praat met haar leerlingen over grote vragen en gaat taboes niet uit de weg. En wat blijkt? De logica van deze kinderen is vaak helderder en directer dan menig debat in de grotemensenwereld. Ze stelt zich open op en luistert echt naar wat iedereen te zeggen heeft, en daardoor leert ze veel over de denkbeelden van kinderen uit andere culturen. En ze wordt ook nog eens stevig aan het denken gezet over haar eigen westerse waarden. Kinderlogica is een eye-opener voor iedereen die geïnteresseerd in de toekomst van onze multiculturele samenleving - en wie is dat niet? 'Eigenlijk kunnen we niets weten. We dénken het allemaal!' - Manal, 12 jaar 'De IS zijn geen moslims. Doden is haram.' - Abdelrachman, 11 jaar
filosofie --- 1 --- filosoferen met kinderen --- intercultureel onderwijs --- Primary education --- Sociology of education --- Didactics of philosophy --- Logic --- Political philosophy. Social philosophy --- 474.6 --- 478.9 --- Intercultureel onderwijs --- Filosoferen met kinderen --- Multiculturele samenleving --- Mundiale vorming --- Culturele diversiteit --- Overige vormingsgebieden --- Filosofie ; basisonderwijs --- Filosofie ; kinderen. --- multiculturele samenleving --- toegepaste filosofie --- M --- diversiteit --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs
Choose an application
Hoe maak je kinderen nieuwsgierig naar levensbeschouwelijke verhalen? Hoe ontwerp je levensbeschouwelijk onderwijs dat uitdagend en waardevol is voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond?Dit visie- en praktijkboek wil leraren basisonderwijs vertrouwd maken met een creatieve, dialogische en kritische benadering van levensbeschouwelijk onderwijs. Een visie waarin het leren kennen van zinrijke bronverhalen uit verschillende levensbeschouwelijke tradities door leerlingen centraal staat. https://www.kwintessens.nl/wijs-worden-met-bronverhalen
Didactics of religion --- 478.6 --- Levensbeschouwing-onderwijs --- Diversiteit --- levensbschouwing --- verhalen --- godsdienst --- didactiek --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Godsdienst --- Levensbeschouwelijk onderwijs --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Didactische werkvorm --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Choose an application
Dit boek bespreekt wat sociaal-emotioneel leren (SEL) juist inhoudt en hoe je dit kunt implementeren in de school. De schrijver benadrukt hoe SEL voorafgaat aan het leren, en hoe een preventieve aanpak veel schoolse problemen zoals conflicten, pesten en probleemgedrag kan voorkomen. Het boek is opgebouwd uit drie delen: een algemene inleiding, focus op 5 basiscompetenties binnen SEL, en een praktische handleiding om te starten met een SEL-programma op jouw school.
Sociale vaardigheden ; kinderen. --- sociale opvoeding --- Developmental psychology --- Didactics of social education --- sociale ontwikkeling --- identiteit --- sociaal emotionele problemen --- pesten --- gedragsproblemen --- didactiek --- pesterijen op school --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociale vaardigheden --- Pesten --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 478.9 --- 433.4 --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- Sociale opvoeding --- Gedrag ; kinderen --- Emoties ; kinderen --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #PBIB:+108.31 --- 371.3 --- 371.21 --- Overige vormingsgebieden --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Gevoelens en emoties --- Sociale ontwikkeling
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|